Rancangan
Pengajaran Harian
Pra Sekolah Bahasa
Malaysia
Tarikh: 25
April, 2012 Bilangan murid: 20 orang
Hari: Rabu
Kelas: Pra Sekolah
Mata
pelajaran: Bahasa Malaysia
Tunjang
Utama: Kemanusiaan/Kemerdekaan
Tajuk: Bendera Jalur Gemilang
Objektif: Pada akhir pembelajaran murid dapat:
a)
Mengecam
dan mengenal bendera Malaysia dengan menyebut ciri-ciri yang terdapat pada
Bendera Malaysia.
b)
Menyatakan
cara menunjukkan penghormatan terhadap Bendera Malaysia.
Pengetahuan
sedia ada murid:
1. Murid pernah melihat Bendera Malaysia
Konsep: Ciri-ciri
utama dalam Bendera Malaysia.
Bahan:
Bendera,
kertas warna (merah, kuning, biru), kertas, gam, lakaran Jalur Gemilang, kad manila, radio,
kaset Jalur Gemilang / komputer riba
Nilai: Menghayati,
menghormati dan menghargai
Kemahiran:
1.
Standard pembelajaran utama.
a)
KM.
8.1.9 – Mengecam Bendera Malaysiab) KM. 8.1.10 – Menunjukkan Penghormatan kepada Bendera Malaysia
2. Standard pembelajaran lain yang disepadukan
a) PFK 1.1.10 – Menggunakan tangan untuk menampal kolaj
Kosa
kata:
Bendera, Jalur Gemilang,
bintang, bulan, berselang-seli.
Langkah
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
|
Catatan
|
|
Masa
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
||
Set Induksi
5 minit
|
-
Bendera Malaysia.
Soalan:
1)
Pernahkah kamu
melihat bendera Malaysia ini?
2)
Dimanakah
kamu melihat bendera ini? |
1)
Guru meminta
murid mencari Bendera Malaysia yang disorokkan.
2)
Guru menyoal
murid tentang bendera.
3)
Guru mengaitkan
tajuk pelajaran.
4)
Guru memasang
CD lagu Jalur Gemilang. |
1)
Murid mencari Bendera Malaysia di sekeliling mereka.
2)
Murid menjawab secara individu.
3)
Murid menyanyikan lagu Jalur Gemilang.
|
BCB-Belajar
cara belajar.
KB-Menghubungkaitkan
|
Langkah I
15 minit
|
Ciri-ciri
Jalur Gemilang.
1)
Bulan Sabit
-
warna kuning
2)
Bintang 14 bucu
-
warna kuning
3)
Latar segi empat
-
warna biru
4)
Empat Jalur
-
merah pendek
5)
Empat Jalur
-
putih pendek
6)
Tiga Jalur
-
merah panjang
7)
Tiga Jalur
-
putih panjang
8)
Susunan dari
atas mula dengan jalur merah berselang dengan jalur putih. |
Guru
menanyakan murid tentang ciri-ciri bendera Malaysia.
-
Guru membimbing murid
-
Guru memberi penerangan yang betul dengan menunjukkan carta Bendera Malaysia
|
1)
Murid menjawab
tentang ciri-ciri yang ada pada Bendera Malaysia.
2)
Murid
mendengan penerangan guru. |
KB-Mengumpul
dan mengkelaskan
KB-Menjana
idea
BCB-Mendengar
dengan berkesan
KB-Mencirikan
Kosa
kata:
1)
Bendera
2)
Jalur Gemilang
3)
Bintang
4)
Berselang-seli
|
Langkah II
10 minit
|
Contoh:
1)
Berdiri tegak
semasa bendera dinaikkan, menyanyikan Lagu Kebangsaan
2)
Tidak boleh
memijak bendera
3)
Tidak boleh
mengoyakkan bendera
4)
Tidak boleh
menjatuhkan bendera |
Guru
mempamerkan Jalur Gemilang sebenar pada papan putih.
-
Guru berbincang dengan murid bagaimana menunjukkan penghormatan pada Jalur
Gemilang.
|
1)
Murid
menunjukkan aksi menghormati bendera Jalur Gemilang |
KP-Interpersonal
|
Langkah III
15 minit
|
Langkah
membuat kolaj Jalur Gemilang
a)
Koyak kertas warna (saiz kecil)
b)
Pintas kertas warna menggunakan tangan
c)
Lekatkan kertas di atas lakaran Jalur Gemilang mengikut warna yang betul
|
Guru
menunjukkan cara membuat kolaj Jalur Gemilang.
-
Guru membimbing murid menjalankan aktiviti
|
1)
Murid
dibahagikan kepada 5 kumpulan
-
Setiap kumpulan
menerima alatan daripada guru
2)
Murid
menjalankan aktiviti sehingga selesai |
KB-menjana
idea
Konstruktivisme
– menjelaskan idea baru
Ilmu:
Pendidikan Seni
|
Langkah IV
5 minit
|
Ciri-ciri
bendera
|
Guru
meminta murid memberi sedikit penerangan tentang hasil daripada kolaj
|
1)
Murid
mempamerkan hasil kerja yang telah siap
2)
Murid
menceritakan tentang bendera yang dihasilkan daripada aktiviti kolaj |
Ilmu:
Sivik
|
Langkah V
5 minit
Penutup
5 minit
|
Lembaran
kerja
-
mewarnakan bendera
|
Guru
memperdengarkan lagu Jalur Gemilang melalui kaset
|
1)
Murid membuat l
lebaran kerja
2)
Semua murid
berdiri mengibarkan Jalur Gemilang sambil mendengarkan lagu Jalur Gemilang |
|
Lampiran
Nama:
____________________ Tarikh: ___________
Kelas: ____________________
Arahan: Warnakan Bendera Malaysia di bawah.
No comments:
Post a Comment